Kolejna zmiana zasad dotyczących noszenia maseczek w zakładzie pracy weszła w życie
2 grudnia 2020 r. została wprowadzona kolejna zmiana zasad dotyczących noszenia maseczek w zakładzie pracy, które w ostatniej wersji obowiązywały od 28 listopada 2020 r. Znowelizowane przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 1 grudnia 2020 w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 2132) utrzymują obowiązek noszenia maseczek w zakładzie pracy, jednak dopuszczają by obowiązek ten został uchylony przez pracodawcę (§25 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia).
Wprowadzono również zasadę, że w sytuacji, gdy pracodawca nie uchyli obowiązku noszenia maseczek w miejscu zatrudnienia, pracownik może odkryć usta i nos w celu spożywania posiłków lub napojów w zakładzie pracy (§25 ust. 5 pkt 3 rozporządzenia). Pojawiły się zarazem głosy ekspertów, że pracodawca wraz z decyzją o braku wymogu noszenia maseczki w zakładzie pracy bierze na siebie odpowiedzialność za skutki, jakie mogą z tej decyzji wyniknąć, np. spadku liczby osób zdolnych do pracy w razie zarażenia wielu pracowników.
Proszę zwrócić uwagę, że nawet jeżeli pracodawca zwolni pracowników z noszenia maseczek w zakładzie pracy, to nadal obowiązuje nakaz noszenia maseczek przez pracowników w przypadku obsługi klientów, interesantów oraz osób spoza zakładu pracy. Zgodnie z §11 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia pracodawca wciąż jest zobligowany do zapewnienia rękawiczek lub środków do dezynfekcji rąk, a także odległości 1,5 m między stanowiskami, chyba że jest to niemożliwe a zakład pracy zapewnia środki ochrony osobistej.
Rozporządzenie weszło w życie 2 grudnia 2020 r.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu.