Jakie obowiązki na podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne nakłada „Ustawa Kamilka”?
Wprowadzeniem „ustawy Kamilka” prawodawca zobowiązał podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne do wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, czym zaangażował dodatkowe podmioty do dbałości o dobro dzieci.
Standardy ochrony małoletnich wprowadzone przez podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne powinny określać m.in.
1/ zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem podmiotu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich,
2/ zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie,
3/ zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu hotelarskiego lub korzystającego z usług turystycznych jest zagrożone,
4/ procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego.
Standardy wprowadzone przez podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne oraz podmioty wskazane w naszym wpisie z dnia 17 października 2024 r. powinny być co najmniej raz na dwa lata ocenione przez podmiot je wprowadzający celem zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Powinny one zostać udostępniane m.in. na stronie internetowej placówki turystycznej oraz wywieszone w widocznym miejscu w wersji pełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Standardy powinny być napisane zrozumiałym dla małoletnich językiem.
Pozostając w branży turystycznej warto wskazać na zalecenia Ministerstwa Sprawiedliwości polegające na tym, że w obiektach hotelarskich i turystycznych recepcjonista rejestrując pobyt dorosłego z dzieckiem ma prawo sprawdzić tożsamość dziecka jak również jego relację z dorosłym, który towarzyszy dziecku np. poprzez okazanie dowodu lub legitymacji szkolnej. Ostatecznie recepcjonista poprosić o okazanie pisemnej zgodę rodzica lub opiekuna na to czy dziecko może podróżować z daną osobą.
Nałożenie powyższych obowiązków na podmioty świadczących usługi hotelarskie oraz turystyczne może być jednym ze środków, dzięki którym zmniejszy się liczba przypadków krzywdzenia dzieci.
/Opracowanie: r.pr. dr Jan Lipski, aplikant adw. Klaudia Boniec/