Jaką wartość mają innowacje i inne aktywa niematerialne?

Ile są warte innowacje i inne aktywa niematerialne? Najprościej jest odpowiedzieć: tyle, ile ktoś jest gotowy za nie zapłacić. A co w sytuacji, gdy nie chcemy sprzedać aktywów, ale ustalić ich wartość np. aby wnieść je aportem, ustalić wynagrodzenie ze licencję, sprzedać akcje/udziały inwestorowi czy ustalić wartość odszkodowania? To nie jest rynek mieszkań w dużym mieście, trudno zatem dotrzeć do cen najmu czy sprzedaży. A co, jeżeli rynku na dane dobra niematerialne nie ma w Polsce, albo jest on bardzo mały?
Na te pytania można było znaleźć odpowiedź podczas wczorajszego szkolenia z wyceny innowacji i innych aktywów niematerialnych, w którym miałam przyjemność uczestniczyć.
Podczas całodniowego spotkania dowiedzieliśmy się jakie są podstawowe koncepcje oceny i wyceny wartości kapitału intelektualnego (IP).
Omówione zostały zasady podziału struktury IP i możliwości ich zastosowania do wyceny aktywów popularnych takich jak marka, technologia, know-how, relacje z klientami oraz aktywów specyficznych, jak np. baza danych, kreatywność i przedsiębiorczość menedżera, wartość menedżera.
Ciekawie przedstawione zostały metody wyceny marki i innych aktywów niematerialnych w zastosowaniach komercyjnych, a także specyfika wyceny składników IP dla celów komercjalizacji wiedzy- w szczególności patenty i know-how.
Szeroko omówiony został też model licencyjny ujęty jako podstawowa forma rozliczania transferu wiedzy i zastosowanie tego modelu na rynku polskim.
Czy taka wiedza potrzebna jest prawnikowi? Przecież to ekonomiści, a nie prawnicy wyceniają aktywa lub ustalają opłaty licencyjne. Zgoda, ale poznanie reguł wyceny pozwala lepiej zrozumieć Klientów i ich oczekiwania oraz negocjować i wygrywać w sądzie.
/Oprac. adw. Małgorzata Nowotnik-Zajączkowska, partner Kancelarii NLK/